سیاست چین در قبال شرکت‌های فناوری آمریکایی مانند اپل چیست؟

هیچ شرکتی تمایل ندارد بگوید که فروشش کاهش یافته است. اما وقتی شما شرکتی مثل اپل هستید که برای بیش از ۱۲ سال متوالی رشد را تجربه کرده‌اید، این موضوع نه تنها یک خبر بد، بلکه یک گیر اساسی در مسیر حرکت به شمار می‌آید.

اوایل این هفته شرکت اپل – که در حال حاضر با ارزش‌ترین شرکت در ایالات متحده است – به سهامداران خود اعلام کرد که درآمدش ۱۳ درصد کاهش یافته است. مدیر اجرایی اپل، تیم کوک، دلیل این موضوع را تغییرات موفتی در نوسانات نرخ ارز اعلام کرد و به سهامداران امید داد که به زودی روند رشد سابق ادامه پیدا خواهد کرد. اما تیم کوک، دلیل اصلی این کاهش درآمد را به دلیل اجتناب از ترس سهامداران مخفی کرد: ۲۶ درصد کاهش فروش در چین، هونگ‌کونگ و تایوان؛ که در مجموع حدود ۵۸ درصد از کل فروش محصولات اپل را در اختیار خود داشته‌اند!

چین به شدت برای اپل و البته سایر شرکت‌های فناوری مهم است. مصرف‌کنندگان میلیاردی این کشور می‌توانند موجب رشد هر شرکتی شوند. وقتی اقتصاد چین کند می‌شود، همانگونه که اخیراً اتفاق افتاد، درآمدهای اپل با کاهش چشمگیری مواجه می‌شود.

اما اپل نگرانی‌هایی را تا قبل از اعلام گزارش مالی فصلی خود احساس می‌کرد؛ وقتی که چین دسترسی شهروندانش به آیتیونز (iTunes) و آی‌بوکز (iBooks) را مسدود کرد و این کار، اخطارهای اولیه‌ای از سوی دولت چین به شرکت‌های فناورانه جاه‌طلب آمریکایی برای حفظ مرزها و حدود خودشان بود. اخطاری که نشان می‌دهد چین قصد دارد با راه‌اندازی نهایی شبکه ملی اینترنت خود، دسترسی شهروندانش به اینترنت جهانی به صورت آزاد و بدون محدودیت را مسدود کند.

البته در سال ۲۰۰۹ این کشور فیسبوک را نیز فیلتر کرده بود تنها به این دلیل که توسط مخالفان ایالت ژین‌جیانگ مورد استفاده قرار می‌گرفت. همچنین رسانه‌های برجسته غربی همچون تایمز (Times) و بلومبرگ (Bloomberg) نیز مسدود شدند و البته همزمان با این حرکت‌ها، به شرکت‌های داخلی خود برای جایگزینی آنها پر و بال وسیعی داد.

eztech.ir-سیاست چین در قبال شرکت‌های فناوری آمریکایی مانند اپل چیست؟ (1)

مقامات رسمی چین بدون سر و صدا لیستی از غول‌های فناوری: مایکروسافت، کوالکام، گوگل، اینتل، سیسکو، آی‌بی‌ام، اوراکل و اپل – که به عنوان ۸ نگهبان جنگجو شناخته می‌شوند – مشخص کرده که شرکت‌های چینی به هر صورت ممکن باید مانع نفوذ آنها شوند و در عین حال بتوانند با ارائه خدماتی مشابه به مرور زمان جایگزین آنها شوند و دولت نیز همه تلاش خود را برای حمایت از آنها انجام خواهد داد.

به عنوان مثال وقتی سایتی مثل Alibaba می‌تواند یک فروشگاه آنلاین عظیم و گسترده باشد و موتور جستجوی Baidu می تواند نیازهای جستجوی ۱٫۴ میلیارد نفر را تأمین کند، چینی‌ها چه نیازی به سایت‌هایی مثل Amazon و Google خواهند داشت؟

برای همه واضح است که دستگاه‌های اپل بدون امکان دسترسی به فروشگاه‌های آنلاین خود، فقط یک مانیتور تخت است که خب نیازی به کابل ندارد. و این یعنی شما یک سخت‌افزار فوق‌العاده گران‌قیمت با عملکرد فوق‌العاده محدود را خریده‌اید! این، دقیقاً همان استراتژی است که دولت چین دنبال می‌کند: نا امیدی مصرف‌کنندگان ار مصرف محصولات تولیدی سیلیکون‌ولی و شرکت‌های آن!

سال گذشته شیائومی (Xiaomi) – شرکتی که کمتر از ۵ سال از تأسیس آن می‌گذرد – بیش از هر شرکت دیگری در چین، گوشی هوشمند فروخت. برآوردها از ارزش بیش از ۴۰ میلیارد دلاری شیائومی حکایت دارد. این دستگاه‌ها تنها برای رقابت با اپل از لحاظ قیمت و عملکرد طراحی و تولید نشده‌ بودند؛ آنها برای پیروزی در جنگ سرد ساخته شده‌اند.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *