تولید محتوا

اگر فکر می‌کنید اندیشه‌پردازی سرگرم‌کننده است، برای تولید آن آماده باشید. مطمئناً همه‌ی ما قبلاً چیزهایی نوشته‌ایم اما مرحله‌ی بازاریابی محتوایی مرحله‌ای است که در آن به شما فرصت داده می‌شود بر شکل‌گیری ایده‌ی دوست‌داشتنی‌تان نظاره کنید.

پیش از آنکه تولید محتوا را آغاز کنید، باید منظم شوید (حداقل به مقدار اندک)! از این رو، زمان‌بندی‌ محتوایی اولین و بهترین گام است.

 روزنگارهای تحریریه

 سازمان‌دهی و خلاقیت متناقض نیستند. این دو در واقع می‌توانند یکدیگر را تغذیه کنند. زمان‌بندی‌ عالی به شما و نویسندگان‌تان فضا و زمان می‌دهد تا پر اشتیاق و خلاق باشید. گرچه  سند روزنگار تحریریه – اگر تازه شروع به کار کرده باشید – ممکن است پراکنده باشد ولی بی‌اهمیت نیست. اگر با روزنگار تحریریه‌ی خود پیش از موقع شروع به کار کنید، گرچه ممکن است محتوایی را که به آن نیاز دارید تولید کنید، ولی ماه‌ها بعد می‌بینید که هیچ کس به صفحات ناخوشایند ولی ضروری‌ای مثل صفحه‌ی «درباره‌ی ما» نپرداخته است.

تا زمانی که روزنگار تحریریه نیازهای شما را برآورده کند، نحوه‌ی تنظیم آن اهمیتی ندارد. به خاطر داشته باشید که روزنگار تحریریه سندی زنده است و اگر بحث داغی پیش آید و یا نویسنده‌ای دست از کار بکشد، باید آن را تغییر داد.

انواع متفاوتی از اسناد وجود دارند که می‌توانند روزنگار تحریریه محسوب شوند. شما باید سندی را انتخاب کنید که برای تیم‌تان مناسب باشد. ساده‌ترین نسخه، روزنگار سرراستی است که روی هر روز آن، عنوان پست نوشته شده باشد.  حتی می‌توانید از تقویم دیواری و قلم نشان‌گذار استفاده کنید.

در محیط‌های محتوایی پیچیده و یا در تیم‌هایی که برای برندهای متفاوت محتوا را هماهنگ می‌کنند، می‌بایست دسته‌بندی‌ها، اطلاعات نویسنده، نوع محتوا، آگهی‌های اجتماعی و دیگر چیزها را به روزنگار اضافه کنید.

روزنگارهای تحریریه‌یِ واقعاً پیچیده بیش‌تر شبیه ترکیبی از روزنگارهای تحریری و تولید محتوا هستند که در آن‌ها هر یک از مراحل تولید و انتشار محتوا مشخص شده است و شخصی هم مشخص می‌کند که تمام این کارها چقدر زمان می‌برد. اگر محتوایی که شما مسئولش هستید، در تیم‌های زیادی دست به دست ‌می‌شود و تکمیل آن زمان زیادی می‌برد، استفاده از روزنگارهای ترکیبی می‌تواند مفید باشد. تا زمانی که افراد به اکسل و گوگل داکس (Google Docs) به آسانی دسترسی دارند، اهمیتی ندارد از کدامیک از این برنامه‌ها استفاده کنید.

روزنگارهای پیچیده می‌توانند همه چیز از اندیشه‌پردازی نوشتاری تا بازنگری قانونی و نشر را شامل شوند. اگر حوزه‌ی کاری شما بیش از یک قاره‌ باشد، برای حصول اطمینان از در اختیار داشتن وجه رایج، استفاده از قالب‌بندی تاریخ و حتی اصطلاحات عامیانه‌ی صحیح آن محل، بایستی محلی‌سازی محتوا را  نیز به روزنگار اضافه کنید.

راهبری تمام این دغدغه‌های فردی در دو بخش اصلی قرار می‌گیرند: نگهداشت روزانه و راهبرد کلی. در صورتی که شخصی امر نظارت بر کل فرایند را در اختیار داشته باشد، این تقسیم‌بندی در دراز مدت مفید واقع می‌شود؛ لیکن مراحل کوچک‌تر را می‌توان به آسانی میان بسیاری از اعضای تیم تقسیم کرد.

راهبری محتوا

علاوه بر روزنگاری تحریری، راهبری محتوا نیز ضروری است تا تلاش‌هایتان در دست‌یابی به محتوا را بر برنامه متمرکز نگه دارید. راهبری مشخص می‌کند که چه کسی مسئول محتوای شما است، چه کسی عملکرد محتوایی شما را ارزیابی می‌کند، محتویات تازه هستند یا نه، چه کسی تصمیم می‌گیرد پستی قدیمی را پاک و یا بروزرسانی کند؟ چه کسی بارهای کاری را برای تیم شما طراحی و بهینه‌سازی می‌کند و چه کسی سیستم مدیریت محتوا (CMS) را انتخاب و مدیریت می‌کند؟

یافتن نویسندگان

خب حالا که روزنگار تحریری دارید و کسی را در اختیار دارید که مسئول هر یک از مراحل این فرایند است، چه کسی محتوا را خواهد نوشت؟ پیش از این به چگونگی کار کردن با فریلنسرها (و کاری که باید برای جستجوی نویسنده انجام دهید) نظر افکنده بودیم اما کار کردن با نویسندگان مهمان هم یکی از گزینه‌های برون‌سپاری تولید برخی از محتوایات شما است. در اینجا به مزایا و معایب نویسندگانی که کار به آن‌ها برون‌سپاری می‌شود در مقابل نویسندگان داخلی نگاهی می‌اندازیم.

از این خط مشی ممکن است اینطور برآید که نویسندگان داخلی ممکن است از نویسندگان مهمان و فریلنسرها مزایای بسیار بیش‌تری داشته باشند. این امر تا حدودی صحیح است اما ارزش کار کردن گاه به گاه با کارشناسان واقعیِ صنعتی که حُسن آوازه و کلی طرفدار دارند را دستِ کم نگیرید. هر مسیری که برگزینید (گزینه‌های ترکیبی بسیار زیادی وجود دارند) شایسته است که همواره از نویسندگانی که با آن‌ها کار می‌کنید بخواهید راجع به ارتباطات، پرداخت و موعدهای مقرر، حرفه‌ای عمل کنند. در برخی صنایع، نویسندگان مهمان برای لینک‌ها خواهند نوشت. اگر این امر در مورد شما هم صدق می‌کند، باید خود را خودشانس بدانید. به خاطر داشته باشید که چک دستمزد نهایی می‌تواند اهرمی قوی برای وادار کردن نویسندگان به انجام کاری باشد که به آن نیاز دارید (مثل این که در موعد مقرر کارشان را به پایان برسانند).

ایزی‌تک - تولید محتوا

یافتن زمانی برای نوشتن وقتی که هیچ وقتی ندارید

نوشتن (با این فرض که نویسنده شما هستید) می‌تواند انرژی زیادی ببرد؛ مخصوصاً اگر بخواهید خوب بنویسید. بهترین روش برای یافتن زمانی برای نوشتن، تقسیم کردن هر یک از پروژه‌ها به کارهای کوچک است. به عنوان مثال نوشتن پستی برای وبلاگ در واقع به گام‌های زیر تقسیم می‌شود (گرچه ترتیب این مراحل همیشه به صورت زیر نیست):

  • تحقیق کنید
  • رئوس مطالب را تهیه کنید
  • رئوس مطالب را شرح دهید
  • پست را بازنویسی و تمام کنید
  • ویرایش رشدی و مرور همتا
  • عنوان را بنویسید
  • کنترل سئو (بهینه سازی موتور جستجو)
  • ویرایش نهایی
  • تصویر هیرو (اولین تصویری که در صفحه‌ی سایت جلب توجه می کند) را انتخاب کنید (این امر اختیاری است)

 بنابراین اگر فقط تکه‌هایی پراکنده‌ی زمانی دارید (وقتی که تحقیق‌تان کامل شد) ۱۵ تا ۳۰ دقیقه‌ از  یک روز را برای نوشتن رئوس مطالبی عالی کنار بگذارید. آنگاه روز بعدی ساعتی را برای شرح این رئوس مطالب گیر بیاورید. در روز بعد و در پایان سه روز، باید پس از صرف ساعتی دیگر پیش‌نویس کاملی داشته باشید (مگر این که با پست پژوهشی سنگینی سر و کار داشته باشید).

جادوی کار کردن به این شیوه این است که ذهنتان را درگیر می‌کنید و به آن زمان می‌دهید تا درعین انجام دادن سایر کارها در پس زمینه کار کند. “همینگوی” به همین دلیل عادت داشت که در پایان روزهای کاری‌اش در وسط جمله از نوشتن دست بکشد.

همین که پیش‌نویس را تهیه کردید، بقیه مراحل نسبتاً آسان هستند. بعد از چند روز که خود را غرق در نوشتن پست کنید، حتی نوشتن عنوان نیز  که بیش از سایر جملات وقت می‌برد آسان‌تر می‌شود.

کیفیت نه کمیت

محتوایی پیش‌پا افتاده به انگیزه‌ی شما آسیب می‌زند.

هر چیزی که کم‌تر باشد، اغلب غنی‌تر است. این امر به این معنی نیست که سر و ته وبلاگتان را با یک پست در ماه هم بیاورید؛ بلکه یادآور مهمی است بر این امر که اگر بعد از گذشت دو روز از انتشار پستی با عنوان «تعویض لاستیک برای افراد کند ذهن» دارید آن را به «چگونه به شیوه‌ای مناسب لاستیک را عوض کنیم» تغییر می‌دهید، باید درباره‌ی راهبردتان تجدید نظر کنید.

قضیه از این قرار است و ما هم قصد داریم در اینجا از کلیشه‌ای دیگر استفاده کنیم تا شیرفهم‌تان کنیم که هرگز برای ایجاد برداشت نخستین، شانس دومی ندارید. مشتریان بالقوه در جستجوی آنچه می‌فروشید در حال پرسه‌زدن در اینترنت هستند. و وای اگر آنچه می‌یابند فقط مقاله‌ای پر از واژگان کلیدی و اشتباهات املایی و گرامری وحشتناک باشد… خب شما که چنین چیزی را نمی‌خواهید!؟ از طرفی موتورهای جستو نیز این مقاله  را اسپم (هرزنامه) تلقی خواهند کرد.

 ویرایش کردن

محتوای شما باید حداقل دستخوش یک دور ویرایش توسط شخصی غیر از نویسنده‌ی اصلی شود. همانطور که تحت عنوان «ساختن تیم محتوا» بحث کردیم، دو نوع ویرایش وجود دارد: ویرایش رشدی (که به ساختار اصلی مقاله توجه دارد که قبلاً در چرخه‌ی نوشتن اتفاق می‌افتد) و ویرایش کپی (که اطمینان حاصل می‌کند که همه‌ی کلمات سرجای خود هستند و در پیش‌نویس نهایی به صورتی صحیح هجی شده‌اند).

اگر تیم بسیار کوچکی دارید و یا عجله دارید، ممکن است وسوسه شوید که از مرحله‌ی ویرایش رشدی بگذرید. اما بدانید که سرمایه‌گذاری کردن در خوانش دقیق رونوشت اولیه، هم  برای مقاله و هم برای رشد کلی نویسنده مفید است. بسیاری از تیم‌های محتوا به صورت ویرایش-همتا کار می‌کنند که می‌تواند روشی بسیارعالی باشد. دیگر سازمان‌ها ترجیح می‌دهند که کارشان را با ویراستاری اختصاصی انجام دهند. تا وقتی که کار درست ویرایش شود، شیوه‌ی ویرایش آن مهم نیست.

حصول اطمینان از سئوی (SEO) پایه‌ی مناسب

خبر خوب این است که موتورهای جستجو دارند تمام تلاششان را می‌کنند تا هر چه بیش‌تر به درک و پردازش زبان طبیعی نزدیک‌تر شوند. بنابراین خوب نوشتن (از جمله استفاده‌ی عادی از مترادف‌ها به جای تکرار چندین باره‌ی کلمات کلیدی و …) برای شما در تسلط یافتن بر سئو مفید خواهد بود.

به همین دلیل (و چون گیر افتادن در  تکرار بیش از حد کلمات کلیدی و فکر کردن به کلمات کلیدی به سادگی رخ می‌دهد) خوب است که کنترل سئوی خود را ویرایش مجدد پست محسوب کنید.

برای پوشش دادن شرایط سئو می‌توانید کارهایی را انجام دهید. وقتی پیش‌نویس را در اختیار دارید به سئو سری بزنید تا اطمینان حاصل کنید که موارد زیر را پوشش داده‌اید:

  • در عنوان خود از کلمات کلیدی استفاده کنید
  • از کلمات کلیدی خود ( و یا عباراتی با کلمات کلیدی بلند) در هدر شماره‌ی دو استفاده کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که کلمات کلیدی حداقل یک بار در متن پست (نه بیش‌تر از چهار مرتبه، مخصوصا اگر این کلمات عبارت‌هایی کلیدی باشد) ظاهر می‌شوند.
  • از متن جایگزین تصاویر (از جمله کلمات کلیدی در جای مناسب) استفاده کنید.
  • شایسته است که بخش‌های کوتاهی از متن، نقل قول باشند البته به این شرط که منبع اصلی را ذکر کنید (در این حالت لینک دادن مناسب است). بطور کلی، عناوین و اید‌ه‌ها مشمول قانون کپی‌رایت نیستند (گرچه ممکن است دارای علامت تجاری و یا حق ثبت اختراع باشند). اگر در این مورد شک دارید کسب اجازه اقدام هوشمندانه‌ای است.

کارکردن با طراحی/ توسعه‌ی وب

هر طراح و توسعه دهنده‌ی وب کمی متفاوت از سایرین است. بنابراین نمی‌توانیم برای اجتناب از مشکلات بین دپارتمانی، نوش‌دارویی جامع به شما ارائه کنیم (به بهبود ارتباط بین تیم‌های مختلف در یک سازمان به صورت مستعار smashing silos گفته می‌شود). اما در اینجا پیشنهاداتی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند در عین بهره‌بردن از مهارت همکارانتان، بینش خود را نیز به آن‌ها انتقال دهید.

 درخواست بازخورد کنید

از اندیشه‌های ناگهانی گرفته تا سئوالات کلی راجع به چگونگی کارکردن با یکدیگر؛ نظر اعضای تیم‌تان را راجع به موفقیت جویا شوید. همه‌ی جزئیاتی را که در اختیار دارید (مخصوصا انتظارات ناگفته) به اطلاع تیمان برسانید.

اگر طراحتان پیشاپیش به شما اطلاع دهد که طرح رنگ شما سال‌ها است منسوخ شده در واقع دارید در وقت صرفه‌جویی می‌کنید و اگر توسعه‌دهنده‌ی وب به شما بگوید که ورژن محاوره‌ای خط زمان، چهار برابر به منبع احتیاج دارد، اطلاعاتی را در اختیار خواهید داشت که برای به چنگ آوردن بودجه‌ی بیش‌تر (یا ارزیابی مجدد پروژه) به آن‌ها نیاز دارید.

در فرایند طراحی و توسعه اوضاع تغییر می‌کنند. اگر از قبل، زمان بین‌ ورودها را با همه‌ی کسانی که در حال کار کردن بر روی پروژه هستند تنظیم کرده‌اید، از پتانسیل وقوع اتفاقات غافلگیر‌کننده‌ی ناخوشایند در پایان کار اجتناب خواهید کرد. مثلا ممکن است در آخر کار دریابید که هیچ کس تجربه‌ی کار کردن با زبان رمز گذاری معرکه‌‌ای را که به تازگی در موردش مطلب خوانده‎اید، ندارد و یا افراد تیم در حال کار کردن بر روی روش اجتناب از مشکلی هستند که جواب نمی‌دهد.

بازخوانی

وقتی که رونوشتی از کارتان را به طراح و یا توسعه‌دهنده می‌دهید، کارتان تمام نشده است. طراح و توسعه‌دهنده ممکن است برای بازنویسی بخش‌هایی از متن‌تان به کمک احتیاج داشته باشد تا متن در فضاها معینی جای بگیرد و به این ترتیب قطعا از شما می‌خواهد که ورژن نهایی را بازخوانی کنید. در فرایند کپی و پیست (Copy & Paste) اتفاقاتی رخ می‌دهند و هیچ‌چیز غم‌انگیزتر از بخشی از محتوایی واقعا زیبا (و البته پر هزینه) نیست که با اشتباه تایپی به پایان رسیده باشد.

بدانید که چه موقع برای ایده‌ای بجنگید

تعارض خوشایند نیست اما گاهی لازم است. هر چه افراد بیش‌تری در تولید محتوای شما درگیر باشند ایده‌ی ابتدایی می‌تواند آبکی‌تر شود و به موانع و ایده‌های متعارض بیش‌تری برخورد خواهید کرد. برخی از این تعارض‌ها مفید هستند. اما گاهی با تعارض به بیراهه می‌زنید. همواره بخاطر داشته باشید که چه کسی صاحب محصول نهایی است (ممکن است صاحب آن شما نباشید) و همواره حاضر باشید که از ایده‌ای که دارد به بیراهه می‌زند، دفاع کنید.

گام‌های بعدی

تبریک! شما در حال پیشروی در تولید محتوا برای سازمان خود هستید. حالا که شروع کرده‌اید و دارید خوب پیش می‌روید وقت آن است که درباره‌ی چگونگی منتشر کردن عمومی آن‌چه که در حال تولیدش هستید صحبت کنید. تمام فصل بعد در مورد آگهی‌های اثربخش است.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *