چگونه یک برنامه بازاریابی تهیه کنیم؟ (بخش اول)

ایزی‌تک - چگونه یک برنامه بازاریابی تهیه کنیم

برنامه بازاریابی برنامه‌ای است که استراتژی بازاریابی شما را در سال پیش رو تعیین می‌کند. این برنامه موارد زیر را شامل می‌شود:

  • چه کسانی را بازاریابی می‌کنید؟
  • چگونه آنها را بازاریابی می‌کنید؟
  • استراتژی‌های ارتباط با مشتری و افزایش فروش چیست؟

« چگونه یک برنامه بازاریابی تهیه کنیم » عنوان مقالات ۴ گانه‌ای است که در ایزی‌تک ارائه خواهد شد و قسمت اول آن با عنوان تحلیل موقعیت، پیش روی شماست.

بخش دوم: شناسایی نقاط ظعف و قوت

بخش سوم: از طوفان فکری استفاده کنید

بخش چهارم: برنامه بازاریابی خود را بنویسید

بخش اول: تحلیل موقعیت

۱- هدف کسب و کار خود را در نظر بگیرید.

هدف تحلیل موقعیت این است که نسبت به شرایط جاری بازاریابی کسب و کار خود اطلاعاتی به دست آورید تا از آن تغییرات قابل شناسایی و اعمال باشند. برای شروع، مأموریت و اهداف کسب  کار خود را بررسی نمایید و سپس ببینید آیا برنامه بازاریابی فعلی شما برای رسیدن به آنها مناسب است یا خیر.

برای مثال فرض کنید کسب و کار شما برف‌روبی منازل و خدمات ساختمانی مربوط به فصل زمستان است و هدف شما افزایش ۱۰ درصدی درآمد از طریق عقد قراردادهای جدید می‌باشد. آیا برنامه بازاریابی شما می‌تواند نشان دهد که چگونه قراردادهای خدماتی خود را افزایش دهید؟ اگر نشان می‌دهد، آیا در عمل نیز شدنی است؟

۲- دستاوردها و چالش های بازاریابی فعلی خود را بررسی کنید.

در حال حاضر چه چیز مشتریان را به کسب و کار شما جذب می‌کند؟ چه چیزی مشتریان را به سمت کسب و کارهای رقیب شما جذب می‌کند؟ واقعیت این است که این نقاط قوت شما است که باعث جذب مشتری می‌شود و دانشتن این نقاط قوت یک دستاورد مهم بازاریابی است.

  • از توانمندی‌ها و مزیت‌های مشخصی که مشتریان در هنگام کار با شما به دست می‌آورند شروع کنید. اینها مشخصه‌های داخلی کسب و کار نامیده می‌شوند و در حقیقت همان مواردی هستند که سطح رضایت مشتری را تعیین می‌کنند.
  • نقاط قوت بالقوه می‌تواند قیمت پایین، خدمات مشتریان عالی، کاربر پسند بودن و یا سرعت باشد.
  • تمایز خود و رقیب را شناسایی کنید. ممکن است این موضوع با نقاط قوت کسب و کار شما آمیخته باشد و یا حتی ممکن است فقط در حد تفاوت نام شما و رقیب باشد. اما اگر می‌خواهید مشتریان در مقابل رقبا شما را انتخاب کنند باید قبل از آن تشخیص دهید که چرا باید این کار را بکنند.
  • همچنین ممکن است نسبت به نقاط ضعف و یا نواقص شرکت خود آگاه باشید که آنها هم جزئی از مشخصه‌های داخلی کسب و کار شما است و می‌تواند روی رضایت مشتری تأثیرگذار باشد. وقتی که نقاط ضعف را شناسایی کردید باید برنامه‌ای برای بهبود آنها داشته باشید. اگر این کار را انجام ندهید، نقاط ضعف شما می‌تواند تبدیل به نقاط قوت رقبای شما شود.

۳- بازار هدف خود را جستجو کنید.

خیلی مهم است که بدانید به چه کسانی می‌فروشید تا آنها را بازارایابی کنید. شناختن بازار هدف و نیازهای آنها به شما کمک می‌کند تا بدانید کجا باید تبلیغ کنید و چگونه باید تبلیغ کنید. اگر بازار هدف خود را به خوبی نشناسید، نمی‌توانید به آنها نشان دهید که چگونه محصولات و یا خدمات شما می‌تواند در جهت رفع نیازهایشان مفید باشد.

  • یک تحقیق جمعیت‌شناختی انجام دهید. شما می‌خواهید سن و سال، جنسیت، محل زندگی و حتی درآمد مشتریان خود را بدانید. همچنین ممکن است نیاز باشد تا از تیپ شخصیتی مشتریان خود نیز آگاه باشید. اگر کسب و کار شما برف‌روبی باشد و مشتریان هدف شما شرکت‌های بزرگ باشند، شرکت‌های بزرگ چه انتظاری از خدمات برف‌روبی خواهند داشت؟
  • از داده های رسمی در مورد بازار و صنعت خود استفاده کنید. ممکن است نگاهی به شاخص‌های اقتصادی مانند شاخص‌های قیمت و هزینه داشته باشید و از طرفی داده‌های مربوط به نرخ بیکاری را در محدوده کسب و کار خود بررسی کنید.
  • اگر بودجه این اجازه را به شما بدهد، می‌توانید با گروه‌های تجاری و مؤسسات اقتصادی همکاری کنید تا آنها تحلیل‌ها و روندهای مربوط به کسب و کار شما را تهیه و در اختیار شما قرار دهند.
  • همچنین باید رقبای خود را بررسی کنید. تنها راهی که بتوانید ارزشی به مشتری ارائه کنید که رقیب شما نتواند آن را ارائه کند این است که دقیقاً بدانید تمایلات رقبایتان چگونه است. آیا آنها قیمت بهتری پیشنهاد می‌دهند؟ سریعتر به مشتری پاسخ می‌دهند؟ اگر چنین است، آنها چگونه این امکانات را ارائه می‌دهند؟ آیا آنها از سر و ته کار می‌زنند؟ دانستن نقاط ضعف و قوت رقبا یکی از بهترین راه‌های تعیین موقعیت کسب و کار در بازار است.

۴- از فرصت‌ها و تهدیدهای بیرونی آگاه باشید.

اینها مشخصه‌های بیرونی کسب و کار شما است و توسط رقبا، عوامل متغیر بازار و مشتریان تعیین می‌شود. هدف شما در اینجا این است که به گونه‌ای به فاکتورهای مختلفی که بر کسب و کارتان تأثیر دارند نگاه کنید که بر اساس آنها بتوانید برنامه بازاریابی خود را تنظیم نمایید.

  • از تحلیل روندهای بازار شروع کنید مانند تغییرات قابل مشاهده در خواسته ها یا نیازهای مشتریان و آنچه که آنان از یک کسب و کار مانند شما انتظار دارند.
  • به روندهای مالی که می‌توانند بر شما تأثیر گذار باشند توجه کنید، مانند افزایش پرداخت‌های مجازی و یا نرخ تورم جاری در کشور.
  • اگر کسب و کار شما برف‌روبی است و به مؤسسات عمومی بزرگ (مانند ساختمان‌های دولتی) سرویس می‌دهید، باید آگاه باشید که مشکلات تأمین مالی در بخش دولتی ممکن است در مشتریان شما نگرانی‌هایی را بابت هزینه‌ها ایجاد نماید. استراتژی کسب و کار (و برنامه بازاریابی) شما باید بر این موضوع که چگونه می‌توانید خدمات خود را با پایین‌ترین قیمت ارائه کنید، تمرکز کند.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *