چگونه یک برنامه بازاریابی تهیه کنیم؟ (بخش چهارم)

ایزی‌تک - چگونه یک برنامه بازاریابی تهیه کنیم

برنامه بازاریابی برنامه‌ای است که استراتژی بازاریابی شما را در سال پیش رو تعیین می‌کند. این برنامه موارد زیر را شامل می‌شود:

  • چه کسانی را بازاریابی می‌کنید؟
  • چگونه آنها را بازاریابی می‌کنید؟
  • استراتژی‌های ارتباط با مشتری و افزایش فروش چیست؟

« چگونه یک برنامه بازاریابی تهیه کنیم » عنوان مقالات ۴ گانه‌ای است که در ایزی‌تک ارائه خواهد شد و قسمت چهارم آن با عنوان برنامه بازاریابی خود را بنویسید، پیش روی شماست.

بخش اول: تحلیل موقعیت

بخش دوم: شناسایی نقاط ظعف و قوت

بخش سوم: از طوفان فکری استفاده کنید

بخش چهارم: برنامه بازاریابی خود را بنویسید

۱- با یک خلاصه اجرایی شروع کنید.

این بخش شامل اطلاعات ابتدایی در مورد محصول یا سرویس شما می‌باشد و یک خلاصه کلی از برنامه شما در یک یا دو پاراگراف ارائه می‌دهد. نوشتن این بخش به شما کمک می‌کند تا دیده گسترده‌ای را نسبت به جزئیات بخش‌هایی که قرار است بنویسید به دست آورید.

  • این کمک می کند تا به کارمندان، مشاوران و همکاران خود یک دید کلی از برنامه تان بدهید.

۲- بازار هدف خود را توصیف کنید.

بخش بعدی از تحقیقات شما برای توصیف بازار هدف استفاده خواهد شد. نیازی نیست که پیچیده باشد و گام‌های شماره‌گذاری شده ساده نیز به خوبی کار می‌کند. می‌توانید با اطلاعات جمعیت‌شناختی بازار خود شروع کنید (شامل سن، جنسیت، محل زندگی، یا شغل در صورت مرتبط بودن) و سپس ترجیحات آن‌ها را با توجه به محصولات و خدمات خود توصیف کنید.

۳- اهداف خود را لیست کنید.

این بخش نباید بیش از یک صفحه باشد. در اینجا شما همه اهداف بازاریابی شرکت خود را برای یک سال لیست می‌کنید. یادتان باشد که اهداف‌تان مشخص، قابل اندازه‌گیری، دست‌یافتنی، واقع‌بینانه و زمان‌مند باشند. به چنین اهدافی به اختصار SMART می‌گویند که حروف آن حرف اول ترجمه انگلیسی ویژگی‌های بیان شده است.

  • برای مثال یک هدف SMART می‌تواند این باشد: “افزایش فروش کلی به مشتریان بخش عمومی به میزان ۱۰% تا آخر سال ۲۰۱۶”

۴- استراتژی بازاریابی خود را تعیین کنید.

این بخش به سؤال “چگونه” در برنامه شما پاسخ می‌دهد و طرح کلی استراتژی بازاریابی شما را ایجاد خواهد کرد. هدف شما در اینجا تمرکز بر مزیت رقابتی کسب و کار شما است. بعد از طوفان فکری و طرح‌ریزی برنامه بازاریابی این مزیت رقابتی باید شفاف و قابل تشخیص باشد.

  • در این بخش شما می‌خواهید چگونگی دستیابی به مشتریان (حضور در نمایشگاه‌های تجاری، تبلیغات محیطی، دیجیتال و…) و راه‌کارهای متقاعد نمودن آنها را توصیف کنید. در این بخش باید بر نیازهای مشتریان و اینکه ارزش پیشنهادی (کالا یا سرویس) شما چگونه می‌تواند آن نیاز را رفع نماید تمرکز کنید.
  • نکته کلیدی در این بخش این است که باید تا حد امکان جزئیات را بیان نمایید.

۵- بودجه خود را بنویسید.

در این بخش باید مشخص نمایید که به صورت کلی چه میزان هزینه باید انجام شود و همچنین این هزینه در چه بخش‌هایی و با چه نسبت‌هایی صورت خواهد گرفت. بهتر است که هزینه‌های خود را بخش‌بندی کنید و جزئیات بودجه را برای هر بخش بنویسید.

  • برای مثال ممکن است در مجموع ۵۰۰ میلیون ریال برای نمایشگاه، ۳۰۰ میلیون ریال برای تبلیغات مجازی و ۱۰۰ میلیون ریال برای بهبود و بهینه‌سازی وب‌سایت اختصاص دهید.

۶- یک برنامه حداقل یک‌ساله آماده کنید.

فکر نکنید طرح شما بدون هیچ دردسری ایجاد خواهد شد. بسیاری از متخصصان مارکتینگ می‌گویند که طرح بازاریابی باید هرساله مورد بازبینی قرار گیرد. بازبینی کمک خواهد کرد تا عملیات‌های انجام شده را رصد کنید، با توجه به آنچه که تا کنون رخ داده است و اطلاعات فعلی، به یک ارزیابی از ادامه فرآیندها برسید و تعیین نمایید که آیا برنامه بازاریابی شما نیاز به تغییر یا اصلاح دارد و یا خیر.

  • در بررسی سالیانه خود هدف‌مند باشید. اگر چیزی درست کار نمی‌کند و یا عملکرد شخصی با استانداردهای سازمان شما هماهنگ نیست، بررسی کرده و دلیل آن را بیابید. گاهی اوقات ممکن است نیاز باشد تا برنامه بازاریابی خود را به طور کامل تغییر دهید. این موضوع اهمیت زیادی دارد و حتی ارزش این را دارد که یک مشاور مارکتینگ برای آن استخدام کنید. یک مشاور به خوبی می‌تواند برنامه بازاریابی شما را ارزیابی نموده و تعیین نماید در چه جاهایی موفق عمل کرده‌اید و در چه جاهایی شکست خورده‌اید. او حتی می‌تواند برنامه بازاریابی شما را از لحاظ ساختاری اصلاح نماید.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *