چگونه یک برنامه بازاریابی تهیه کنیم؟ (بخش سوم)

ایزی‌تک - چگونه یک برنامه بازاریابی تهیه کنیم

برنامه بازاریابی برنامه‌ای است که استراتژی بازاریابی شما را در سال پیش رو تعیین می‌کند. این برنامه موارد زیر را شامل می‌شود:

  • چه کسانی را بازاریابی می‌کنید؟
  • چگونه آنها را بازاریابی می‌کنید؟
  • استراتژی‌های ارتباط با مشتری و افزایش فروش چیست؟

« چگونه یک برنامه بازاریابی تهیه کنیم » عنوان مقالات ۴ گانه‌ای است که در ایزی‌تک ارائه خواهد شد و قسمت سوم آن با عنوان از طوفان فکری استفاده کنید، پیش روی شماست.

بخش اول: تحلیل موقعیت

بخش دوم: شناسایی نقاط ظعف و قوت

بخش چهارم: برنامه بازاریابی خود را بنویسید

بخش سوم: از طوفان فکری استفاده کنید

۱- اطلاعات خود را گردآوری کنید.

هر تحقیقی را که انجام داده‌اید بررسی کنید و تعیین نمایید که چگونه می‌خواهید کسب و کار خود را توسعه دهید. آن را بر همه موانع دنیای واقعی شامل روندهای جاری و برنامه‌ریزی‌شده بازار، هزینه‌های پیش‌بینی شده که ممکن است در آینده نزدیک افزایش یابند، منطقه جغرافیایی و جمعیت‌شناختی که شما در آن بیشترین موفقیت را داشته‌اید و هر رقیبی که در در همان بازار هدف فعالیت می‌کند، مقایسه کنید.

۲- وظایف را تعیین کنید.

همانطور که با برنامه بازاریابی خود پیش می‌روید، نیاز پیدا می‌کنید تا وظایف مشخصی را بر عهده افرادی که در حوزه بازاریابی کسب و کار شما مسئولند، قرار دهید. تشخیص دهید که چه کسی برای چه وظیفه‌ای شایسته‌تر است و شرح وظایف آن سمت را در برنامه بازاریابی خود تعیین کنید. همچنین باید برای ارزیابی مسئولیت‌ها معیاری تعیین کنید. معیاری که بر اساس آن بتوانید قضاوت کنید که فرد در حوزه وظایف خود موفق عمل کرده است یا خیر.

۳- اهداف بازاریابی خود را شناسایی کنید.

با ایجاد یک برنامه بازاریابی امید دارید به چه دست یابید؟ آیا هدف نهایی شما گسترش مشتریان است؟ شناسایی کالاها و خدمات جدید به مشتریان فعلی است؟ توسعه در یک بازار جغرافیایی یا جمعیت‌شناختی دیگر است و یا در مجموع به دنبال مورد دیگری هستید؟ اهدافتان طراحی برنامه را هدایت خواهند کرد.

  • اهداف بازاریابی شما باید با اهداف کلان کسب و کارتان سازگار باشد.
  • هنگام توسعه اهداف بازاریابی، مطمئن شوید اهداف‌تان ملموس و قابل اندازه‌گیری است. در غیر این صورت نمی‌توانید فروش خود را تفسیر کنید و نمی‌توانید به صورت شفاف متوجه شوید که کدام راهکار و استراتژی مؤثرتر بوده است.
  • از برآمدهایی مانند مقدار ریالی افزایش فروش، افزایش تعداد واحدهای فروخته شده یا تولید شده، آگاهی عمومی افزایش یافته یا تعداد حساب‌های جدید مشتریان استفاده کنید.
  • برای مثال هدف شما ممکن است این باشد: “افزایش ۱۰% تعداد قراردادها” و یا اینکه “افزایش حضور در شبکه‌های اجتماعی”.

۴-مشخص کنید که چگونه به مشتریان احتمالی خود می‌رسید.

برنامه استراتژیک شما باید هر سه تیپ مشتری را در نظر بگیرد: مشتریان سرد (افرادی که کسب‌و‌کار شما را اصلاً نمی‌شناسند و از طریق تبلیغات و بازاریابی مستقیم قابل دسترسی هستند)، مشتریان گرم (افرادی که با کسب‌و‌کار شما آشنا هستند و یا حداقل در مقابل تبلیغات یا بازاریابی شما در گذشته قرار گرفته‌اند) و مشتریان داغ (مشتریان علاقه‌مند که کسب‌و‌کار شما را می‌شناسند و آماده کار با شما هستند). شما باید به کمک طوفان فکری دریابید که چگونه به همه مشتریان احتمالی خود دست پیدا می‌کنید که این امر نقش کلیدی در تعیین استراتژی‌های بازاریابی دارد.

  • برای مثال ممکن است شما برای دسترسی به مشتریان سرد از رسانه‌های اجتماعی، رادیو یا بیلبورد استفاده کنید. مشتریان احتمالی که علاقه نشان داده‌اند و یا قبلاً با شما کار کرده‌اند را می‌توان از طریق تماس تلفنی متصدیان فروش که آموزش دیده‌اند چگونه مشتربان را متقاعد کنند، جذب کرد.

۵- استراتژی های بازاریابی را برای رسیدن به اهداف خود توسعه دهید.

وقتی که در مورد اهداف بازاریابی و مشتریان احتمالی خود تصمیم گرفتید، باید با طی یک فرآیند فکر شده تعیین کنید که واقعاً برای رسیدن به اهداف و مشتریان احتمالی باید چه کنید. استراتژی‌های بازاریابی متفاوتی وجود دارد، اما برخی از رایج‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

  • یکی از راه‌های جذب مشتریان برگزاری سمینارها یا رخدادهای رسمی است. می‌تواند یک شام یا یک رویداد اجتماعی باشد و یا هر برنامه دیگری که بر مشتریان تأثیرگذار است و باعث ایجاد انگیزش و همدلی در کارکنان شما می‌شود و کمک می‌کند تا به مشتریان بالقوه دست پیدا کنید.
  • تبلیغات اجتماعی تقریباً همیشه موفق هستند. دلیل آن این است که کسب و کار شما را در حالی تبلیغ می‌کنند که مشتریان نسبت به محصولات و خدمات شما هیجان‌زده هستند. این نوع موارد را می‌توان در یک فروشگاه و یا از طریق رسانه‌های اجتماعی انجام داد و معمولاً شامل جوایز کوچکی می‌شود تا در ازای آن مخاطبان شما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنند.
  • حمایت مالی از افراد معتبری که از محصولات یا خدمات شما استفاده نموده‌اند را در نظر بگیرید. این اعتباربخشی را حتی می‌توان به صورت کامل از طریق آنلاین و شبکه‌های اجتماعی انجام داد. هرچند ممکن است به دلیل گران‌بودن این روش، با بودجه هر کسب و کاری سازگار نباشد اما به صورت عملی در دنیا ثابت شده است که این کار برای بسیاری از کسب و کارها جواب می‌دهد.
  • از ارزش تبلیغات هوشمند و جذاب چشم‌پوشی نکنید. حضور صدا و تصویر کسب و کار شما در یک کمپین تبلیغاتی می‌تواند به خوبی مؤثر باشد.

۶- نقش شبکه‌های اجتماعی را در نظر بگیرید.

پلاتفرم‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی می‌توانند ابزارهایی مؤثر و ارزان‌قیمت برای تبلیغ کسب و کار شما باشند و باید یکی از اجزای برنامه بازاریابی شما باشند. شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ فروش‌های ویژه، تخفیفات، برنامه‌های ترویجی و ارتباط با مخاطبان هدف می‌توانند مناسب باشند.

  • فعال‌بودن در شبکه‌های اجتماعی شما را در ذهن مشتریان زنده نگه می‌دارد. بلاگ‌نویسی و یا ارسال لینک در زمینه مشکلاتی که مشتریان دارند و اینکه چگونه کسب و کار شما در حل آنها کمک می‌کند را فراموش نکنید.
  • تاپیک‌های گفتگو، برنامه‌های ترویجی و نظرسنجی‌ها می‌توانند راه‌هایی برای جلب مشارکت مشتریان در کسب و کار شما باشند و همزمان بتوانید از ترجیحات و علایق آنها اطلاع یافته و ارتباط عمیق‌تری بین آنها و برند خود برقرار کنید.

۷- بودجه بنویسید.

ممکن است ایده‌های فوق‌العاده‌ای برای روش‌های بازاریابی محصولات و دست‌یابی به مشتریان خود داشته باشید، اما اگر بودجه شما محدود باشد، باید درباره استراتژی‌های خود تجدید نظر کنید. بودجه شما باید واقع‌بینانه باشد و همزمان شرایط فعلی کسب و کار و همچنین رشد آتی آن را در نظر بگیرد.

  • منابع مالی فعلی خود را ارزیابی نمایید. می‌خواهید بودجه شما واقع‌بینانه باشد و این بدان معنا است که محاسبه کنید برای هزینه کردن در حال حاضر تا چه حد دست و بالتان باز است. بودجه خود را بر اساس این که قرار است برنامه بازاریابی شما حجم کسب و کارتان و در نتیجه درآمدتان را توسعه دهد ننویسید. چرا که برنامه شما ممکن است موفق نباشد و باعث شود شما در تنگنای مالی قرار بگیرید.
  • با بخش‌بندی منابع مالی، از پروژه‌های کوچک کار خود را شروع کنید. به دنبال تبلیغات تست شده و واقعی بروید که می‌دانید بیشترین بازگشت سرمایه را برای شما خواهند داشت.
  • از اینکه از برنامه خود منحرف شوید، نهراسید. اگر کارها در یک بخش از تبلیغات به خوبی پیش نمی‌رود، پس بلافاصله پول و تلاش خود را صرف بخش دیگری که مؤثرتر است، نمایید.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *