چگونه یک برنامه بازاریابی تهیه کنیم؟ (بخش دوم)

ایزی‌تک- چگونه یک برنامه بازاریابی تهیه کنیم

برنامه بازاریابی برنامه‌ای است که استراتژی بازاریابی شما را در سال پیش رو تعیین می‌کند. این برنامه موارد زیر را شامل می‌شود:

  • چه کسانی را بازاریابی می‌کنید؟
  • چگونه آنها را بازاریابی می‌کنید؟
  • استراتژی‌های ارتباط با مشتری و افزایش فروش چیست؟

« چگونه یک برنامه بازاریابی تهیه کنیم » عنوان مقالات ۴ گانه‌ای است که در ایزی‌تک ارائه خواهد شد و قسمت دوم آن با عنوان شناسایی نقاط ضعف و قوت، پیش روی شماست.

بخش اول: تحلیل موقعیت

بخش سوم: از طوفان فکری استفاده کنید

بخش چهارم: برنامه بازاریابی خود را بنویسید

بخش دوم: شناسایی نقاط ضعف و قوت

۱- از امکانات نظر سنجی آنلاین مانند Google Docs استفاده کنید.

اگر شما دارای مشتریان گسترده و اختصاصی هستید، ممکن است بخواهید نظرسنجی‌هایی را خارج از سازمان انجام دهید. این به شما اجازه می‌دهد که نظر مشتریان خود را در خصوص نقاط ضعف و قوت خود بدانید. آنگاه می‌توانید برنامه بازاریابی خود را بر اساس نقاط قوت خود طرح‌ریزی کنید (و بدانید بر کدام بخش از دارایی‌های خود واقعاً باید تأکید کنید) و همچنین می‌توانید بر روی مواردی که دیگران تصور می‌کنند نقطه ضعف کسب و کار شما است، کار کنید.

  • فرم‌های نظرسنجی را کوتاه و ساده طراحی کنید. مشتریان ممکن است بخواهند به شما اطلاعات دهند اما ممکن است علاقه‌ای نداشته باشند تا برای این کار وقت زیادی صرف کنند. فرمی را طراحی کنید که حداکثر یک نیم صفحه باشد و اگر مجبورید سؤالات بیشتری بپرسید، مطمئن شوید که پرسشنامه شما حداکثر از دو صفحه بیشتر نخواهد شد.
  • به جای یک نظرسنجی ساده چندگزینه‌ای، شکل پاسخ کوتاه را در نظر بگیرید. اگر دوست داشته باشید حتماً می‌توانید تعدای سوال چندگزینه‌ای داشته باشید اما پرسش‌های باز را حتماً مطرح کنید. پرسش‌هایی نظیر: “چه چیزی را بیشتر درمورد محصولات/ سرویس‌های ما دوست دارید؟ چه چیزی را کمتر از همه دوست دارید؟ دوست دارید ما چه چیزی را ارتقا دهیم؟” یا سوال‌هایی مانند: “آیا شما محصولات/ سرویس‌های ما را به دوستان یا همکاران خود توصیه می‌کنید؟ چرا بله؟ چرا نه؟” این سوال‌ها به شما کمک خواهند کرد که سطح رضایت‌مندی مشتری فعلی را بسنجید و اطلاعاتی درباره نقاط قوت و ضعف خود به دست آورید.

۲- نظرسنجی‌های ایمیلی انجام دهید.

اگر لیستی از آدرس‌های ایمیل مشتریان فعلی را در سامانه مدیریت ارتباط با مشتریان خود داشته باشید، این امر می‌تواند مفید باشد. در حقیقت می‌توانید لینک نظرسنجی آنلاین خود را از طریق ایمیل برای آنها ارسال کنید. با این وجود، ریسک نظرسنجی‌های ایمیلی این است که ممکن است در پوشه هرزنامه مشتری انداخته شود. هیچ راهی برای فهمیدن این که چه تعداد از نظرسنجی‌های ایمیل شده شما واقعاً به دست مشتریان رسیده، وجود ندارد و هیچ تضمینی نیست که حتی اگر به دست مشتری برسد، مشتری خود را برای پر کردن آن به زحمت بیندازد. شاید بتوانید با پیشنهاداتی نظیر قرعه کشی، انگیزه لازم جهت تکمیل فرم‌ها را ایجاد نمایید.

۳- نظرسنجی‌های تلفنی انجام دهید.

ممکن است این یک موضوع حساس برای بعضی‌ها باشد؛ زیرا بسیاری از مردم زمانی که به منزل‌شان تلفن می‌شود، آزرده می‌شوند. اما اگر حرفه شما مبتنی بر ارتباط فرد با فرد است، انجام یک نظرسنجی تلفنی اصولاً مشکلی نخواهد داشت. شما می‌توانید بسیاری از سوالات نظرسنجی کتبی را مطرح کنید. مثلاً از مشتری‌ها بپرسید که آنها بزرگترین نقاط قوت و ضعف شما را چه چیزی می‌دانند؟ و اینکه آیا کار شما را به دیگران توصیه می‌کنند یا نه؟

  • ایراد مصاحبه تلفنی گذشته از ایجاد اختلال یا مزاحمت‌های بالقوه برای افرادی که با آنها تماس گرفته می‌شود، این است که شما پاسخ های مشتری را مانند یک نظرسنجی کتبی، مقابل خود نمی‌یابید. اگر شما می‌خواهید یک مصاحبه را اجرا کنید، به یک نویسنده یا تایپ کننده سریع نیاز دارید تا پاسخ‌های تلفنی مشتری شما را آوانویسی کند. این امر نیاز به استخدام پرسنل بیشتر برای انجام مصاحبه‌ها و نوشتن پاسخ‌ها دارد که پس از آن نیازمند تبدیل آنها به فرمت‌های قابل تحلیل است.

۴- مصاحبه‌های شخصی انجام دهید.

لازم نیست همه چیز خیلی کامل و دقیق باشد. شما به سادگی می‌توانید زمانی که سفارش مشتریان را تحویل می‌دهید یا هنگام ارائه خدمات، با آنها گفتگو کنید. اما ارتباط رو در رو راهی بسیار عالی برای نظرخواهی از مشتریان و فهمیدن انتظارات آنان است.

  • دقیقاً مانند مصاحبه تلفنی، مصاحبه شخصی نیز نیازمند این است که شما گزارشاتی کتبی از آنچه مشتریان گفته‌اند و بازخوردی که داشته‌اند تهیه کنید. این طرح بی تأثیر یا غیرقابل اجرا نیست، فقط  به این معنی است که اگر تصمیم دارید در این مسیر گام بردارید، به یک برنامه‌ریزی نیاز خواهید داشت.

 

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *