بازی Pokemon Go ؛ عبور از تمامی رکوردهای جهانی با واقعیت افزوده

همه چیز از یک طنز احمقانه در ماه آوریل شروع شد. گوگل از ویدئوی خنده داری رونمایی کرد که از تلفیق نقشه گوگل (Google Maps) و پُکمن (Pokémon) خبر می‌داد. این ویدئو در ۱ آوریل ۲۰۱۴ (یعنی ۱۲ فروردین ۱۳۹۳) رونمایی شد و در نهایت توانست ۱۸ میلیون بازدید را از آنِ خود کند. جان هنک می‌گوید: “ما فکر کردیم که خب! چرا این را به صورت واقعی نسازیم؟”

جان هنک مدیر پروژه نیانتیک (Niantic) است؛ پروژه‌ای در گوگل که وظیفه آن توسعه بازی‌های موبایلی بر اساس واقعیت افزوده و رسانه‌های ترکیبی بود.

ولی دو سال بعد، جان هنک و تیمش این طنز را به واقعیت تبدیل کردند. در ۵ جولای، نیانتیک که از گوگل جدا شده بود تا بتواند به عنوان یک شرکت مستقل فعالیت کند، Pokémon Go را معرفی کرد؛ بازی که شما را برای قدم گذاشتن در دنیای واقعی، طی کردن خیابان‌ها با موبایل و گرفتن Pokémon تشویق می‌کند. (Pokémon ها موجودات تخیلی و فانتزی هستند که با استفاده از آنها کاربران می‌توانند با یکدیگر مبارزه کنند. برای اولین بار این موجودات در کنسول بازی نینتندو در سال ۱۹۹۶ ظاهر شدند و در اوایل سال ۲۰۰۰، انیمیشن‌ها و کارت پستال‌ها و وسایل گوناگونی با این شخصیت ساخته شد!)

در دو روز اول رونمایی از این بازی، Pokémon Go در ۵٫۱۶ درصد از دستگاه‌های مجهز به سیستم عامل اندروید در ایالات متحده آمریکا نصب شد. در کمتر از یک هفته، این بازی به پردانلودترین اپلیکیشن اپ استور اپل تبدیل شد و شروع به بلعیدن زمان کاربران خود کرد: به طور متوسط ۴۳ دقیقه برای هر کاربر بر اساس گزارش سایت SimilarWeb!

جالب است بدانید که این رقم از فیس بوک و اسنپ‌چت هم بیشتر است! ارتباطات چند سویه ایجاد شده در این بازی حتی از توئیتر هم پیشی گرفته است! این بازی مثل آتشی که در جنگل افتاده باشد، با سرعتی مهارنشدنی در حال پیشروی است!

حال برای یک لحظه هم که شده، این بازی و همه جذابیتش را کنار بگذارید و به این فکر کنید که این جهش اتفاق افتاده در این بازی، بیانگر چه چیزی در مورد تکنولوژی و واقعیت افزوده است؟ اندیشه‌های ما در خصوص جمع بین سرگرمی و واقعیت افزوده چه تغییری یافته است؟

واقعیت افزوده اتفاق متحیرالعقول دنیای پسا-اینترنت است. اتفاقی که قرار بود خیلی دیرتر اتفاق بیافتد ولی به طرز راضی‌کننده‌ای در حال وقوع است. واقعیت افزوده ما را به دنیایی واقعی ارجاع می‌دهد که عناصر آن تزیینی هستند؛ تزئیناتی که با ظرافت توسط تصاویر کامپیوتری و صداها به محیط واقعی اضافه شده‌اند. (در واقع واقعیت افزوده با واقعیت مجازی متفاوت است؛ چرا که در واقعیت مجازی، شخص در فضایی غیرواقعی که توسط کامپیوتر تولید شده است، سیر می‌کند!)

ایزی‌تک - بازی Pokemon Go؛ عبور از تمامی رکوردهای جهانی  با واقعیت افزوده

البته شبیه این اتفاق – منتها با ابعادی متفاوت‌تر- در سال ۲۰۱۱ در نسخه بتای بازی «شهرهای سایه» یا Shadow Cities که توسط شرکتی در فنلاند ساخته شده بود، افتاده بود. در این بازی از شخصیت‌ها و مکان‌های موجود در زندگی واقعی استفاده شده بود و آنها را داخل محیط شبیه‌سازی شده بازی بر روی یک نقشه قرار داده بود.

اما Pokémon Go تجربه‌ای متفاوت است. در این بازی شما باید تلاش کنید تا Pikachu یا Squirtle یا سایر شخصیت‌ها را با استفاده از گوشی هوشمند خود بیابید؛ که در نوع خود یک تجربه اجتماعی جدید است! شما نیاز دارید تا به هر جایی قدم بگذارید؛ خیابان‌ها، اماکن عمومی، معابر و … تا Pokémon را بگیرید! کافی است برنامه را باز کنید و – فرقی نمی‌کند که کجا باشید – بلافاصله پیغامی به شما نشان داده خواهد شد که یک Pokémon در مجاورت شماست.

حالا فرض کنید روز بعد کمی وقت اضافه دارید تا در فرودگاه سانفرانسیسکو بگذرانید؛ پس باز هم برنامه را باز می‌کنید و به دنبال Pokémon می‌گردید. حال یک نسخه کارتونی از نقشه گوگل روی صفحه موبایل شما باز می‌شود که روی آن نقاطی را که ممکن است Pokémon وجود داشته باشد، به صورت چشمک زن نشان می‌دهد! هر چقدر بیشتر این طرف و آن طرف بروید، شخصیت‌های بیشتری را خواهید یافت.

تکنولوژی که در واقع در این بازی استفاده شده است، تاکنون در هیچ بازی پیش از این استفاده نشده بوده است! در حالیکه بازی‌های چندنفره آنلاین رایج در بازار از سرورهای متعدد برای کاهش متمرکز شدن کاربران استفاده می‌کنند، این شرکت اصرار داشته است که از تنها یک منبع سرور برای بازی‌اش استفاده کند. که البته این کار نیاز به توان محاسباتی فوق‌العاده بالایی دارد و البته به همان اندازه توان نرم‌افزاری بالا که بتواند با این نیاز منطبق باشد.

تصور کنید که تنها یکی از سیستم‌ها از سیستم مرکزی جدا شود؛ آن موقع دیگر همه کاربران در یک لحظه مشابه، نتیجه یکسانی را در محیط اطراف خود نخواهند دید! علاوه بر این، سیستم‌های تحلیل و پردازش مالی این بازی نیز تنها روی یک سرور اجرا می‌شود؛ چرا که هر کسی در همان لحظه نیاز دارد بداند که قیمت درست این Stock چقدر است!

به طور خلاصه اینکه این بازی دارد با سرعتی باورنکردنی مرزها و رکوردها را طی می‌کند. درست در زمان انتشار این مقاله در ایزی‌تک، این بازی از مرز ۷٫۵ میلیون دانلود تنها در ایالات متحده گذشته است و به درآمد روزانه ۱٫۶ میلیون دلار در روز رسیده است!

پیشنهاد می‌کنیم ویدئوی رسمی معرفی شده توسط شرکت Niantic را مشاهده کنید و تجربه کاربری خود از این بازی را برای ما بنویسید.

منبع: NewYorker

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *