بازاریابی محتوایی چیست؟

ایزی‌تک - بازاریابی محتوایی

عبارت “Content is King” یا “محتوا همه‌کاره است” توسط فعالان بازاریابی در اینترنت بسیار استفاده می‌شود. در حالی که مدارک زیادی برای تأیید این حرف وجود دارد، نکته اینجاست که محتوا کمی متفاوت‌تر از سایر حوزه‌های مارکتینگ مانند رسانه‌های اجتماعی و بهینه‌سازی وب‌سایت (SEO) است. تفاوت این است که بسیاری از این حوزه‌ها کاملاً وابسته به محتوا هستند.

کمی درباره آن بیاندیشید…

به عنوان یک نمونه، بدون محتوا، SEO ها چه چیزی را باید برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی کنند؟ هر لینکی که یک بازاریاب آنلاین دریافت می‌کند، مدیون محتواهایی است که تهیه شده است و کاربران با جستجوی کلیدواژه‌ها در فضای وب به آن رسیده‌اند.

هر ایمیل، هر توئیت، هر صفحه هدف و هر توصیف محصول مثال‌هایی از محتوا هستند که بهترین توصیف برای آن را می‌توان در جمله زیر از یان لوری (شرکت پورتنت) خلاصه نمود:

“محتوا چیزی که برای دریافت رتبه بالاتر می‌نویسیم، یا اینفوگراف‌ها و یا مقالات طولانی نیست؛ محتوا هر چیزی است که یک پیام را به مخاطبان ما ارسال می‌کند، هرچیزی.”

محتوا قلب چیزی است که ما به عنوان بازاریاب انجام می‌دهیم؛ ما با مشتریان، خوانندگان و مراجعه‌کنندگان صحبت می‌کنیم و آنچه که به آنها می‌گوییم، صرف نظر از ساختاری که دارد، محتوای ما است.

پس بازاریابی محتوایی چیست؟

خوب! خیلی ساده است. بازاریابی محتوایی در حقیقت استفاده از این محتوا است برای رسیدن به اهداف مارکتینگ سازمان. این اهداف می‌تواند دستیابی به مشتریان جدید احتمالی، حفظ مشتریان فعلی، آگاه کردن افراد بیشتری نسبت به برند یا محصولات یا هر چیز دیگری باشد.

بازاریابی محتوایی چگونه می تواند به کسب و کار ما کمک کند؟

 یکی از دلایلی که باعث می‌شود برخی از شرکت‌ها در اختصاص منابع به بازاریابی محتوایی تعلل کنند، این است که به سختی می‌توانند منافع آن را درک کنند. این که باعث شویم مردم بیشتر در مورد ما فکر کنند بسیار عالی به نظر می‌رسد، اما نتایج کمی مبهم است. برای رفع ابهام، بهتر است ببینیم بازاریابی محتوایی واقعاً چه منافعی به همراه دارد. اجازه دهید از مواردی که نامشهودتر هستند شروع کنیم.

نامشهودها

آگاهی نسبت به برند

مکالمه زیر را بین دو نفر از مخاطبان خود تصور کنید:

ایزی‌تک - بازاریابی محتوایی
تولید محتوا به مخاطبان‌تان موضوعاتی برای صحبت هدیه می‌کند. وقتی که در مورد شما صحبت می‌کنند، در حقیقت درباره شما به همدیگر مطالبی را یاد می‌دهند و در این میان پیشنهادات و لینک‌ها رد و بدل می‌شود. این آگاهی نسبت به برند یکی از اهداف مارکتینگ است.

احترام و تحسین در صنعت

رسیدن به احترام و تحسین مخاطبان فرآیندی زمان‌بر است چرا که آنها نیازمند کسب اعتماد هستند. وقتی که شما دانش، و مهم‌تر از آن، جامعیت خود را ثابت کردید، می‌توانید در جایگاه چراغ راهنمایی قرار بگیرید که مردم وقتی که دچار سردرگمی هستند به سمت شما بیایند. وب‌سایت‌هایی که هیچ اهمیتی به کیفیت مطالب نمی‌دهند – گاهی اوقات کارخانه‌های محتوا نامیده می‌شوند – معمولاً توصیه‌های بد یا گمراه‌کننده ارائه می‌دهند که باعث می‌شود کابران دچار سردرگمی شده و از خود بپرسند که به کجا باید اعتماد کنند.

آنجا باید شما باشید. قدرتی که به دست می آورید به محصولات شما منتقل می‌شود و باعث می‌شود مشتریان آنها را بیشتر نسبت به رقبا انتخاب کنند. مثال زیر یکی از نمونه‌های اعتماد به یک منبع است:

“من واقعاً نسبت به آنچه که در مورد آخرین “تکنیک‌های بهره‌وری” شنیده بودم، تردید داشتم؛ اما HBR به تازگی مقاله‌ای منتشر کرد که تأیید می‌کنه واقعاً این تکنیک‌ها جواب میدن. بنابراین می‌تونم امتحان‌شون کنم.” 

تغییر غیر مستقیم مشتری

اگر محتوایی تولید می‌کنید که مشتریان بالقوه را هدف‌گیری کرده است، شما فاصله بین آن مشتریان و محصولات خود را کاهش داده‌اید و باعث شده‌اید که احتمال اینکه آنها بعدها از محصولات‌تان خرید کنند افزایش یابد. این مطلب صرف نظر از اینکه محتوای تولید شده به محصولات اشاره‌ای کرده باشد یا خیر، صحیح است. به مثال زیر توجه کنید:

“چه مطلب جذابی؛ در مورد این شرکت قبلاً نشنیده بودم. انگار نرم‌افزار هم تولید می کنن؟ بذار ببینم چجوریه…!” 

ایجاد تیم

بازاریابی محتوایی بنایی است که بر آن می‌توان کل کمپین بازاریابی را بنا نهاد. تولید محتوا این فرصت را در اختیارتان قرار می‌دهد تا با گروه‌هایی همکاری کنید که تاکنون حتی با آنها صحبت نکرده‌اید. می‌توانید با یک طراح برای ایجاد تصاویر خارق‌العاده همکاری کنید. می‌توانید با مهندسان کار کنید تا مطمئن شوید محتوای‌تان آنگونه که باید روی اینترنت قرار می‌گیرد. می‌توانید با تیم‌های اجتماعی کار کنید تا مطمئن شوید محتوایتان به خوبی در رسانه‌های اجتماعی ترویج می‌شود؛ و البته این تازه شروع کار است.

غیر از موارد بالا مواردی نیز وجود دارد که مشهود است و می‌توان آنها را اندازه‌گیری نمود.

مشهودها

ترافیک وب سایت

ترافیک وب‌سایت یکی از منافع مشهود بازاریابی محتوایی و یکی از مهم‌ترین آنها است. ایجاد محتوای عالی، کاربران را به وب‌سایت شما می‌کشاند که در آن می‌توانند اطلاعاتی در مورد محصولات شما به دست بیاورند.

SEO بهبود یافته

راه‌هایی که محتوا باعث بهبود SEO می‌شوند، بسیار بیشتر از آن است که در اینجا بتوان بیان نمود. به طور خلاصه، محتوای خوب لینک‌های مطالب دیگر را جذب می‌کند، که این کار به گوگل نشان می‌دهد که که شما معتبر و مهم هستید. همچنین گوگل می‌تواند در محتوای شما کنکاش کند تا بهتر بفهمد که حوزه کاری شما چیست؛ که این امر باعث می‌شود تا در جستجوهای مرتبط بهتر بتواند شما را معرفی کند. این لیست ادامه دارد اما بدون محتوا، چه چیزی را باید برای موتور جستجو بهینه نمود؟

تغییر مستقیم مشتری

در حقیقت، توصیف خوب از محصولات، مشتری را قانع می‌کند که شما ارزش بی‌نظیری به آنها ارائه می‌کنید. اینکه چگونه می‌توانید سطح آنها را بالا ببرید، به گونه‌ای تعداد مشتریان‌تان را افزایش می‌دهد که هیچ کار دیگری نمی‌تواند.

آیا بازاریابی محتوایی برای کسب و کارمان مناسب است؟

بله. بدون شک بله. با توجه به تغییراتی که در روندهای کسب و کار پیش آمده است، بدون شک بازاریابی محتوایی یکی از بهترین ابزارهای ترویجی و جذب مشتریان است. هرچند که همواره باید برای تغییر آماده بود.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *