ایده‌پردازی محتوا (بخش دوم)

شما می‌توانید بخش اول این مقاله را از این لینک بخوانید.

منبع ۴ : تفکر افقی

گاهی اوقات نزدیک شدن به یک موضوع جدید از کناره‌ها، بهترین روش برای رسیدن به درکی تازه از آن ایده است. این روشی است که بسیاری از هنرمندان انجام می‌دهند و نام آن تفکر جنبی، افقی و یا فرعی است. بنابراین اگر در دام تسلسلِ ” چگونه یک مقاله دیگر درباره طرز کار یک سرویس بهداشتی بنویسم؟” گرفتار شده‌اید، وقت آن است که به موضوع خود از یک زاویه جدید نگاه کنید.

برای رسیدن به آن درک تازه، ابتدا یک قدم بزرگ به عقب، به جایی که موضوع اولیه به ذهنتان خطور کرد بردارید. در این جا ما بر تعمیر لوله‌کشی تمرکز می‌کنیم (به این خاطر که اگر شما بتوانید روش‌های نوینی برای صحبت درباره اسباب لوله‌کشی پیدا کنید، شما قادر به یافتن شیوه‌های جدید برای صحبت درباره هر چیزی خواهید بود).

همان‌گونه که اشاره شد، تسلسلی که ما قصد رها شدن از آن را داریم به علت اندیشیدن بیش از حد ساده و خطی به موضوع پدید می‌آید و بهترین شیوه برای مقابله با آن، کاوش کردن تمامی ارتباطات فرعی است. اگر این کار را با استفاده چارت حبابی انجام دهید، لذت‌بخش هم خواهد بود.

ایزی‌تک - ایده‌پردازی محتوا

شما می‌توانید این روش را بسیار جلوتر هم ببرید. اما اجازه دهید به بررسی آنچه که اینجا داریم، بپردازیم. موضوع فرعی “نصب” بسیار خوب است، اما احتمالا شما آن را به طور کامل مورد بررسی قرار داده‌اید.

“تاریخچه مصالح” احتمالاً جایی است که این روش به مرحله جذابش نزدیک می‌شود. به طور مثال، اگر این قضیه صادق است که “توالت‌های گران‌قیمت از مصالح گران‌قیمت درست شده اند”، ذهن شما ممکن است متوجه اهمیت پورسلین (ماده تشکیل‌دهنده ظروف چینی) در برقراری تجارت در گذشته چین و جهان اسلام گردد و یا می‌توانید داستان تجملاتی‌ترین سرویس‌های بهداشتی که تا به حال ساخته شده‌اند را روایت کنید.

همچنین اگر به فروش لوازم جانبی حمام می‌پردازید، می‌توانید مشتری‌های خود را با ایده “سنّت‌های حمام فرهنگی” به وجد بیاورید.

جالب است که بعضی از سرویس‌های ژاپنی  مجهز به ماشین‌های تولیدِ صدایی هستند که از بانوان محافظت می‌کند و یا بعضی از سرویس‌های هندی مجهز به شلنگ هستند. موارد این‌چنینی در تولید محتوای جذاب و قابل اشتراک‌گذاری موثر است و به شما برای مدتی دیدی تازه برای نگریستن به سرویس‌های بهداشتی می‌دهد.

نگاهی به زوایای مختلف شیر دوش‌های حمام نشان می‌دهد بسته به این که مخاطب شما پولدار باشد یا مقتصد، یا حتی دست به آچار، در این فضا جا برای کار بیشتر وجود دارد و به محض اینکه شروع به صحبت درباره دکور حمام کنید (از شیرهای سر دوش گرفته تا حمام بی‌نقص مخصوص مهمان) طیف وسیعی از مخاطبان جدید پیدا خواهید کرد؛ البته به همراه رقبای سرسخت.

هنگام کنکاش برای پیدا کردن موضوعات در مبحث تفکر جنبی، هرگز اهمیت ایده‌های باد آورده را دست کم نگیرید. اگر شنیدید که سنا به تازگی مقدار زیادی پول صرف تعمیر یک دستشویی کرده است، این موضوع را یک هدیه از سوی خدایان ایده در نظر بگیرید. و اگر حس عنکبوتی خود را هوشیار نگه دارید، تعداد بسیار بیشتری از این نوع هدایا برای ایده‌پردازی وجود دارد.

تازگی محتوا

ایزی‌تک - ایده‌پردازی محتوا

بعضی شرکت‌ها می‌توانند استراتژی بازاریابی محتوایی را به طور کامل بر اتلاف وقت با اخبار متمرکز سازند (با پاسخگویی مستقیم یا غیر مستقیم به آخرین اخبار)؛ اما اگر به طور مشخص شما تازه‌کار هستید، بهتر است تا به تعادلی میان ایده‌های گذرا و ایده‌های همیشه تازه که برای طولانی مدت طراوت‌شان را حفظ می‌کنند، دست پیدا کنید.

یک راه برای پیدا کردن ایده‌های به‌موقع آن است که به زمان عملیاتی شدن ایده خود و اتفاقاتی که در آن هنگام رخ می‌دهد، توجه داشته باشید؛ مانند تعطیلات، اکران فیلم‌های مهم، تغییرات فصلی و برگزاری جایزه‌های موسیقی.

به طرز شگفت‌انگیزی غافل شدن از فصل بازگشایی مدارس در ماه مهر وقتی که به ایده‌های جدید فکر می‌کنید، ساده است. تقویمی از رویدادهای مهم صنعتی که در آن مشغول هستید تهیه کنید و برای ایده‌پردازی در سال بعد آن را نگه دارید.

ایده هایی برای صنایع سخت/ کسالت‌آور

ایزی‌تک - ایده‌پردازی محتوا

ما مبحث نوشتن درباره لوله‌کشی را مورد بررسی قرار دادیم. چه چیزی می‌تواند از آن سخت‌تر باشد؟ بانکداری، سقف‌سازی یا خدمات آب‌های سطحی؟ شما بگویید. بسیاری از مردم نوشتن درباره هر موضوعی خارج از قلمرو صنعت مد/سرگرمی یا هر چیزی که نتوان اسم یک سلبریتی مرتبط با آن را پیدا کرد را مشکل می‌دانند.

این امر صحت ندارد. اگر بتوانید کلیدی برای موضوعی پیدا کنید که شما را نسبت به آن هیجان‌زده کند، بدون شک موضوع کاملاً سخت وجود نخواهد داشت. به این خاطر که افراد دیگری نیز همانند شما وجود دارند که نسبت به این موضوعات کنجکاو هستند.

  • چگونه می‌توانید منافع خود را از قوانین جدید بازنشستگی به بیشترین مقدار برسانید؟
  • بهترین نوع قلاب محکم‌کننده تخته‌های چوبی کدام است؟
  • چه میزان از فرسایش، بیش از حد تلقی می‌گردد؟

این‌ها همگی موضوعاتی مناسب و جذاب برای مخاطب مناسب خود است.

اگر فکر می‌کنید تمامی راه‌های آسان را امتحان کرده‌اید و همچنین به تمامی سوالات متداول پاسخ داده‌اید، مجدد به تفکر جنبی بازگردید و با همفکری یکی از دوستان خود به این موضوع بیاندیشید که چه چیزی صنعت شما را برای خودتان و مخاطب شما جذاب می‌سازد؟ فیلم‌هایی که آنها تماشا می‌کنند را تماشا کنید، از منابع خبری مورد اطمینان آنها کسب خبر کنید و به موسیقی که آنها می‌پسندند گوش کنید. درباره صنعت مورد نظر تحقیق کنید و ذهن‌تان را پذیرای سوالاتی کنید که در این فرآیند به وجود می‌آیند و سعی کنید پاسخ‌های این سوالات را بدل به نقطه عزیمت محتواهای آتی بکنید.

تشخیص ایده درست

ایزی‌تک - ایده‌پردازی محتوا

اکنون که یک تخته وایت‌برد، یک سوایپ فایل یا یک دفترچه یادداشت مملو از ایده در اختیار دارید، زمان آن است که غبار از این ایده‌های ناب بزدایید و از میان آنها چند ایده قوی را انتخاب کنید. انجام این کار معمولاً به طور انفرادی و یا توسط گروهی کوچک و به سادگی انجام می‌پذیرد.

شما باید:

  • هر چیزی که برای شما کسل کننده است را حذف کنید.
  • هر چیزی که خارج از معیارهای شماست را به کناری بگذارید (مثلا نیازمند بودجه زیاد یا زمان طولانی است). شما بعداً می‌توانید بخشی از این ایده‌ها را که دوست دارید، برای خود نگه دارید. بنابراین آنها را از پنجره به بیرون نریزید!
  • لیستی جداگانه از ایده‌هایی که توجه شما را به خود جلب می‌کند، تهیه کنید. لازم نیست در این مرحله از کار به دنبال دلیلی برای علاقه‌ی خود بگردید؛ شما همیشه می‌توانید در آینده توجیهی برای آن پیدا کنید. اما الان به حس خود اعتماد کنید.
  • به این فکر کنید که ایده مورد نظر مناسب برای یک کار است و یا امکان تبدیل شدن به یک مجموعه را دارد.
  • در جستجوی ایده‌های مرتبط و تاثیرگذار باشید.

اعمال کردن این شاخص‌ها به لیست ایده‌های بالقوه، به شما در پیدا کردن یک یا چند ایده که قابلیت کار شدن دارد، کمک می‌کند. در غیر این صورت مجدداً به مرحله ایده‌پردازی بازگردید و از ایده‌ای که جواب نداد، به عنوان نقطه شروع بحث استفاده کنید.

مخاطب را هدف قرار دهید و برای او تولید ارزش کنید

ایزی‌تک - ایده‌پردازی محتوا

اگر تا به حال از کشف مخاطب به عنوان جزئی از راهبرد محتوایی خود استفاده نکرده‌اید، می‌توانید در هر مرحله‌ای از ایده‌پردازی این کار را شروع کنید. بعضی از مردم از ابتدا تمایل دارند تا از این اطلاعات برای خلق شخصیت‌هایی که به ایده‌هایشان شکل می‌دهد استفاده کنند. گروهی دیگر دوست دارند به ایده‌های خود بال و پر داده تا در ابتدا ایده‌های عجیب و غریبی تولید شود و سپس با استفاده از اطلاعات مخاطبان‌شان  ایده‌ها را کوچک‌تر سازند. برای این که وارد میدان این کار شوید، لازم است همان فرآیندی را که برای جمع‌آوری اطلاعات رقبا طی کرده‌اید، برای شرکت خود انجام دهید. در ادامه لازم است قصدتان را صریح‌تر و شفاف‌تر سازید، به این علت که نیاز به دسترسی به اطلاعات بسیار زیادی از شرکت خود و مشتری‌هایتان دارید.

خلق شخصیت کنید

ایجاد طیفی از الگوهای شخصیتی که نمایانگر مشتری‌های هدف شما هستند، می‌تواند فرآیندی بسیار عمیق و یا طرحواره‌ای سطحی باشد. برای شروع می‌توانید از اطلاعات جمعیت‌شناختی پایه و همچنین حدس و گمان‌هایی درباره نقاط حساس  و اهداف استفاده کنید. هر کاری که برای درک مخاطب خود بتوانید انجام دهید، خواه خلق شخصیت‌ها باشد و خواه طرحواره‌های ابتدایی، در برنامه‌ریزی و اجرای محتوا به شما کمک خواهد کرد.

نیازهای مخاطب خود را بشناسید

زمان ترکیب این اطلاعات با همدیگر، شناسایی هدف مخاطب به عنوان جزئی از این فرآیند را مد نظر داشته باشید. به این دلیل که صرف آگاهی از علاقه مخاطب به یک موضوع کفایت نمی‌کند. شما باید بدانید که آنها از اطلاعات مرتبط با آن موضوع چه می‌خواهند (آیا آنها پژوهش می‌کنند، خرید می‌کنند یا می‌فروشند) تا بازاریابی محتوایی با قابلیت تبدیل‌شوندگی داشته باشید.

مد نظر قرار دادن مکان‌هایی که مخاطب قبلا در حال ارتباط‌گیری با شما بوده است را فراموش نکنید. پیمایش‌های رضایت مشتری، ارتباطات اجتماعی و سوال و جواب همگی منابع بی‌نظیری هستند که در دسترس شما است. به دنبال کشف نقاط حساس مشتری خود و فهمیدن این که چه اطلاعاتی را می‌توان از آن استخراج کرد، باشید.

تلاقی‌های اتفاقی

بعد از شناخت کیستی مخاطب و کشف این که به دنبال چه چیزی هست، قدم بعدی پیدا کردن محتوایی است که توجه او را به خود جلب می‌کند. تلاقی‌های اتفاقی روش بسیار خوبی برای این کار است. در این روش که مرتبط با مبحث تفکر سطحی هم هست، شما به دنبال همپوشانی علایقی هستید که در ایجاد رابطه قوی‌تری با مخاطب به شما کمک می‌کند. اما با  اندکی کنکاش بیشتر ممکن است متوجه شوید که اشخاصی که علاقه به قهوه‌خانه دارند، به ورزش یوگا هم علاقه‌مند هستند. اگر چه ممکن است در نهایت مخاطبان اندکی با این خصوصیات وجود داشته باشند (گروهی از دوست‌داران قهوه خانه از یوگا متنفر باشند) اگر توجه خود را به این تلاقی علایق مشخص مبذول دارید، احتمالا بتوانید رابطه عمیق‌تری  با آن دسته از معتادان قهوه‌ی عاشق یوگا برقرار کنید.

چه چیزی یک محتوا را با ارزش می‌سازد

به عنوان آزمونی در فرآیند ایده‌پردازی (یا هر زمانی که گیر افتادید) به این فکر کنید که مردم چه چیزی را درباره یک محتوا با ارزش تلقی می‌کنند:

شاخص‌های سرمایه‌گذاری محتوایی مدرن

  • منحصر به فرد؛ در هیچ جای دیگری از وب یافت نمی‌شود
  • مربوط؛ شامل محتوایی است که می‌توان از آنها موضوع اصلی را استنباط نمود
  • مفید؛ سؤالات جستجوگران را به صورتی مؤثر پاسخ می‌دهد
  • ارزش انحصاری؛ اطلاعاتی را ارائه می‌کند که در جای دیگری یافت نمی‌شود
  • تجربه کاربری عالی؛ استفاده از آنها بر روی هر ابزاری آسان و لذت‌بخش است
  • احتمال نشر بالا؛ به صورتی متقاعدکننده این سؤال را پاسخ می‌دهد: “چه کسی و چرا این محتوا را بازنشر می‌کند؟”

اگر ایده‌های شما این معیارها را رعایت نمی‌کنند، به فکر کردن ادامه دهید. معمولا ایده‌هایی که مشغول کار بر روی آن هستید، تنها نیاز به تغییرات جزئی دارد. گاهی اوقات هم شما نیاز به شروع از نقطه ابتدایی را دارید.

وقتی که آن ایده را که قادر به دگرگون‌کردن جهان مخاطب‌تان است پیدا کردید، ارزش و اهمیت این تلاش‌ها مشخص خواهند شد.

از کلافگی محتوایی اجتناب کنید

مسأله دیگری که در هنگام بررسی ایده‌های مختلف باید به آن توجه کنید، این است که اینترنت پیوسته در حال غرق شدن در امواج محتواهای مختلف است. به گزارش سابت Worldmasters بیش از ۲٫۵ میلیون پست بلاگ هر روز منتشر می‌شود. این بدان معنی است که ایده‌های شما باید به مصاف رقبای جدی برای دیده‌شدن برود. اجازه ندهید که احتمال کلافگی محتوایی شما را مأیوس کند، اما از این مساله به منظور هل دادن خود به سمت جلو و برای تولید محتوای بهتر استفاده کنید.

چه چیزی یک محتوا را عالی می‌کند و چرا بعضی محتواها شکست می‌خورند؟

دژان مارکتینگ تحقیقی درباره این که چرا خوانندگان، محتوا را به جای خواندن کلمه به کلمه تورق می‌کنند، انجام داده است:

ایزی‌تک - ایده‌پردازی محتوا

مبارزه با بعضی از این‌ها (ناشکیبایی‌ها) سخت‌تر از بقیه هستند. بنابراین چه چیزی موجب تولید یک محتوای عالی می‌شود؟ طبق نظر ماتیو براون محتوایی عالی محسوب می‌شود که:

  • مرتبط و جدید باشد: درباره چگونگی تولید یک فیلم عالی مطلب ننویسید، بلکه بنویسید چگونه یک سیاستمدار می‌تواند فیلم کارزار انتخاباتی‌اش را بهتر کند. با این کار توانسته‌اید یک پیشنهاد را به یک رخداد پیش رو پیوند دهید.
  • مفصل باشد: به جای نوشتن خلاصه‌ای سرسری از موضوعی که هرکس دیگری هم می‌تواند بنویسد، به طور عمقی به مطلب بپردازید.
  • مخاطبان مشخصی را نشانه بگیرید: محتوای خود را مناسب برای گروهی بسیار کوچک تولید کنید و در این صورت شانس پیدا کردن طرفداران پر و پا قرص خواهید داشت.
  • همیشه بهار باشد: هرچه از منابع بیشتری در کار خود بهره بگیرید، میل شما به تولید محتوایی که از آزمون زمان سر بلند بیرون بیاید، بیشتر می‌شود.
  • قابل سفارشی‌شدن باشد: به کاربران این امکان را بدهید تا تجربه خود را مطابق میل خود سفارشی کنند. شاید یک متن ساده برای گروهی از مخاطبان شما آخرین چیزی باشد که انتظار دیدنش را دارند.
  • شخصی باشد: همه ما به چیزهایی که به طور مشخص به ما مربوط باشد علاقه داریم. برای مثال با استفاده از آدرس IP به مشتریان خود محتوای هدفمند ارائه کنید.
  • از الگوی استاندارد مقاله برای تهیه مطلب استفاده نکنید: ۱۵۰۰ کلمه، با تعدادی عکس لا‌به‌لای آنها، یک تیتر با یک سری عدد و یک چاشنی احساس؛ این چیزی است که به آن فکر می‌کنید؟ میلیون‌ها مطلب دیگر شبیه به این وجود دارد ولی ما می‌توانیم کار بهتر از این انجام دهیم.

شاید حتی بهترین ایده‌های شما هم واجد تمام خصوصیات گفته شده نباشند. اما آنها برای تولید ایده‌های خلاقانه‌ای که هم به فکر وادار می‌کنند و هم دست به دست می‌شوند، مفید خواهند بود.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *