استفاده از فناوری‌های دیجیتال بر یادگیری و تمرکز دانش‌آموزان چه تأثیری داشته است؟

یک باور گسترده‌ای در میان معلمان وجود دارد که استفاده مداوم دانش‌آموزان از وسایل فناورانه همچون موبایل و تبلت باعث کاهش تمرکز دانش‌آموزان و همچنین کاهش توانایی آنان در مقابله با چالش‌های زندگی واقعی شده است.

در این مقاله قصد داریم به بررسی صحت این دیدگاه بر اساس دو نظرسنجی صورت گرفته در آمریکا بپردازیم.

با توجه به اینکه این تصورات ممکن است ناشی از مشاهدات عینی معلمان در مدارس باشد ولی با این وجود، محققانی که این مطالعه را انجام داده‌اند، همچنین دانشمندانی که در زمینه تأثیرات فناوری بر روی رفتار انسان و مغز مطالعه می‌کنند، بر این باورند که احتمالا این نتایج از لحاظ آماری نیز معنادار خواهند بود چرا که معلمان در این پژوهش به دلیل صرف زمان زیاد در کنار دانش‌آموزان و مشاهده عینی رفتارهای ایشان از اعتبار بالایی برخوردارند.

یکی از این دو پژوهش توسط مرکز تحقیقات PEW انجام شده است که بر انجام تحقیقات مرتبط با تکنولوژی تمرکز دارد و یکی دیگر از سوی موسسه‌ای غیر انتفاعی در کالیفرنیا که در خصوص روابط والدین و فرزندان پژوهش‌هایی را انجام می‌دهد. یکی از پژوهش‌هایی که توسط این موسسه غیرانتفاعی انجام شده بود، نشان می‌داد که استفاده از رسانه‌های اجتماعی در میان کودکان و نوجوانان ۸ تا ۱۸ سال به صورت شدیدی در حال رشد است بطوریکه میانگین زمانی که با این رسانه‌ها سر و کار دارند دقیقا دو برابر زمانی شده است که در مدارس صرف می‌کنند.

ایزی‌تک - تأثیر فناوری بر یادگیری دانش آموزان

البته برخی معلمان هم بوده‌اند که با این نظر مخالف بوده‌اند. آنها اعتقاد دارند که باید با تلاش بیشتر در کلاس‌ها، توجه دانش‌آموزان را به مطالب درسی و مطالعه معطوف کرد؛ با کارهایی مثل آواز خواندن، استفاده از موسیقی و …. آنها معتقدند که نباید در این مبارزه عقب‌نشینی کرد وگرنه شکاف عمیقی میان روش‌های معمول تدریس و شیوه‌های یادگیری دانش‌آموزان ایجاد خواهد شد که قابل جبران نخواهد بود.

دانشمندان موسسه PEW معتقدند که هنوز هیچ پژوهش طولانی مدتی در خصوص اینکه استفاده از این رسانه‌های اجتماعی برای مدت زمان زیاد باعث کاهش تمرکز و یادگیری خواهد شد، انجام نشده است اما شواهد عینی وجود دارد که استفاده از این رسانه‌ها به طور غیرمستقیم بر روی رفتارها و عملکردهای ذهنی کودکان و نوجوانان به دلیل تحریکات شدید مغزی تأثیر گذاشته است.

کریستین پورسل، یکی از پژوهشگران موسسه PEW البته معتقد است که به این موضوع می‌توان از زاویه‌ای دیگر نیز نگاه کرد و آن هم تغییر نظام آموزش و پرورش برای یادگیری بهتر دانش‌آموزان است؛ نکته‌ای که برخی از معلمان نیز به آن اشاره داشته‌اند.

به عنوان مثال در این پژوهش مشخص شد که ۷۵ درصد معلمان معتقدند که اینترنت و موتورهای جستجو تأثیرات بسزایی در توانایی‌های پژوهشی دانش‌آموزان داشته است و خوداتکایی قابل اعتنایی در دانش آموزان ایجاد نموده است و در عین حال، ۹۰ درصد نیز معتقدند که فناوری‌های دیجیتال منجر به تولید نسلی راحت طلب با آستانه توجه کم و تمرکز پایین شده است.

همچنین ۷۱ درصد این معلمان معتقد بودند که تا حدود زیادی به توانایی‌های تمرکزی دانش آموزان در کلاس‌های درس لطمه زده است. ۶۰ درصد نیز اعتقاد داشته‌اند که این فناوری‌ها توانایی‌های نوشتن و ارتباط چهره به چهره را به شدت کاهش داده است و ۵۰ درصد نیز معتقد بودند که توانایی‌های مربوط به تصمیم‌گیری‌های کلیدی و البته توانایی‌های مربوط به انجام تکالیف خانگی دانش آموزان کاهش قابل توجهی داشته است.

اما از میان تمامی این نتایج آن چیزی که قابل اتکاست این موضوع است که تا فاصله میان روش‌های آموزشی و دانسته‌های فناورانه دانش آموزان کاهش پیدا نکند، شاید به درستی نتوان نسبت به تأثیرات فناوری بر روی میزان یادگیری و تمرکز دانش آموزان قضاوت عادلانه‌ای داشت.

منبع: New York Times

مطالب مرتبط

1 نظر

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *