استراتژی اقیانوس آبی

موضوع کتاب:

در ذیل عنوان این کتاب آمده است: “چگونه فضای بازاری بدون مدّعی خلق کنیم که در آن رقابت معنا ندارد”.

این کتاب در حقیقت یکی از خروجی‌های تحقیقات نویسندگان در حوزه استراتژی‌های پسا-پورتر است. مایکل پورتر در تئوری خود سه نوع استراتژی عمومی برای کسب و کار متصور است: رهبری هزینه، تمایز و تمرکز بر محصول خاص.

این کتاب مفهوم جدیدی از استراتژی کسب و کار را ارائه می‌دهد که حتی می‌تواند در کسب و کارهایی که در بخش افول چرخه عمر خود می‌باشند نیز تحول ایجاد کند. در حقیقت مفاهیم بیان شده در این کتاب پارادایم‌های حاکم بر بازار کسب و کار که نشأت گرفته از تئوری‌های پورتر می‌باشد را تا حدود زیادی به چالش می‌کشد.

این کتاب در وب سایت Goodreads دارای امتیاز ۳٫۸ از ۵ است.

ایزی‌تک - استراتژی اقیانوس آبی

بخشی از کتاب:

در اقیانوس‌های سرخ مرزهای صنعت تعریف شده و پذیرفته شده‌اند و قواعد بازی در رقابت معلوم‌اند. در اینجا شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا از نظر عملکرد بر رقبای خود پیشی گرفته و سهم بیشتری از بازار برای تقاضای موجود را به خود اختصاص دهند.

هنگامی که فضای بازار شلوغ می‌شود، مقادیر پیش‌بینی سودآوری و رشد کاهش می‌یابند. در این حالت، محصول به کالا تبدیل می‌شود و رقابت خونین بین شرکت‌ها، اقیانوس سرخ را خونین می‌سازد. اما در طرف مقابل اقیانوس‌های آبی با فضای بازار نامحدود، خلق تقاضا و با فرصت برای رشد بسیار سود‌آور، تعریف می‌شوند.

روش تهیه:

این کتاب توسط علیرضا پورممتاز ترجمه و توسط انتشارات آریانا قلم منتشر شده است. این کتاب از فروشگاه اینترنتی www.aryanabook.com قابل خریداری است.

درباره نویسنده:

ایزی‌تک - استراتژی اقیانوس آبی دبلیو چان کیم یک تئوریسین کسب و کار با اصالت کره‌ای است. او استاد استراتژی و مدیریت در INSEAD و یکی از مدیران مؤسسه استراتژی اقیانوس آبی INSEAD می‌باشد. این مؤسسه در فونتاینبلو کشور فرانسه قرار دارد. او از سال ۱۹۷۰ تحصیلات خود در حوزه کسب و کار را در کره آغاز کرد و در سال ۱۹۹۲ به فرانسه مهاجرت نمود. در سال ۱۹۹۹ به همراه نویسنده دیگر این کتاب، رنه مابورنیا، مقاله مشهور خود با عنوان “ایجاد فضای بازار جدید” را در HBR منتشر نمود که درحقیقت یک مدل پسا-پورتر در استراتژی‌های کسب و کار در آن ارائه شده بود.
ایزی‌تک - استراتژی اقیانوس آبی رنه مابورنیا متولد ایالات متحده و تحصیل کرده دانشگاه هاروارد است. او استاد استراتژی و مدیریت است و شهرت خود را مدیون انتشارات مشترک با چان کیم در حوزه استراتژی اقیانوس آبی است.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *