آیا می‌توان به خودروهای خودران اعتماد کرد؟

ایزی‌تک - آیا می‌توان به خودروهای خودران اعتماد کرد؟

صبح یکی از روزهای ماه می، برایان لادروپ، مهندس ارشد مرکز تحقیقات الکترونیک شرکت فولکس واگن، درون یک خودروی تسلای مدل S در کنار رود بلکسبورگ در ویرجینیا مشغول رانندگی بود که خودروی وی شروع به لغزیدن در مسیر خود کرد. او دست‌های خود را محکم به فرمان چسبانده بود ولی کنترل خودرو به هیچ عنوان در اختیار وی نبود.

این خودروی تسلا در وضعیت حرکت خودران (AutoPilot) بود؛ وضعیتی که نسخه فوق‌العاده پیشرفته‌ای از کروزکنترل است و در این وضعیت از طریق مجموعه‌ای از سنسورها، خودرو امکان تغییر لاین حرکت، حرکت در پیچ‌ها و تغییر مسیر در ترافیک‌های پیش‌بینی نشده را دارد.

این خودرو که متعلق به ناوگان موسسه فناوری‌های حمل و نقل ویرجینیا بود، با رانندگی آقای لادروپ در حقیقت نشانه‌های جاده را گم کرده بود که در نهایت، با ضربه‌ی محکم راننده به فرمان، از حالت خودران خارج و به وضعیت کنترل دستی بازگشت.

در همان هفته، حدود ۶ هزار مایل دورتر، در فلوریدا، یک راننده‌ی ۴۰ ساله‌ی خودروی تسلا به نام جاشوا براون، اتفاق دیگری برایش رخ داد. خودروی مدل S این راننده، در حالی‌که در حال رانندگی در وضعیت خودران بود، به یک تریلی ۱۸ چرخ برخورد کرد و زیر چرخ‌های تریلی سقف و شیشه جلوی تسلا خرد شد و در نهایت، آقای براون مُرد!

این مرگ باعث شد که انجمن ملی امنیت بزرگراه‌های ایالات متحده تحقیقاتی را راه‌اندازی کند که در آن مجموعه‌ای از سوالات را از شرکت تسلا در حوزه تولید خودروهای خودران پرسیده بود و توضیحاتی سریع و دقیق را خواستار شده بود.

ایزی‌تک - آیا می‌توان به خودروهای خودران اعتماد کرد؟

بعد از این حادثه شرکت تسلا اعلام کرد که به دلیل روشنی بیش از حد هوا و در نتیجه تابش شدید نور خورشید، نه راننده و نه سیستم خودران خودرو متوجه این تریلی نشده بودند؛ اتفاقی که به گفته شرکت تسلا بسیار به ندرت اتفاق می‌افتد!

شرکت تسلا افزوده بود که این اتفاق تنها موردِ منجر به مرگ از بین بیش از ۱۳۰ میلیون مایل حرکت این خودروهای خودران است. خودروهای خودران گوگل نیز بر اساس گفته این شرکت در طی بیش از یک و نیم میلیون مایل حرکت، تنها یک مورد تصادف خفیف داشته‌اند که برخورد گلگیر لکسوس شاسی بلند گوگل با یک اتوبوس بوده است!

شرکت اوبر (Uber) نیز که در زمینه سرویس‌های تاکسی‌رسان فعالیت می‌کند، در حال آزمایش خودرویی خودران در جاده‌هاست و به گفته خودشان قصد دارند رانندگی را راحت‌تر از آب خوردن کنند. پس علیرغم همه این حواشی باید بگوییم که خودروهای خودران آمار قابل تقدیری داشته‌اند!

اما نکته قابل تأملی وجود دارد. خودروهای خودران تنها برای حرکت در بزرگراه‌ها ساخته شده‌اند و از این لحاظ فقط می‌توانیم آنها را کمکی شایان در کاهش مرگ و میرهای جاده‌ای بدانیم و این در حالیست که شرکت‌های فعال در حوزه خودروهای خودران تلاش زیادی در راضی کردن و ایجاد اعتماد مجدد در مردم به استفاده از این خودروها انجام می‌دهند.

بر اساس آخرین نظرسنجی‌های انجام شده در ایالات متحده، تنها یک نفر از ۴ نفر آمریکایی به استفاده از این گونه خودروها اعتماد می‌کند!

منبع: نیویرکر

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *